3.Eric Rohmer
Chris Fujiwara

At the beginning of Les amours d’Astrée et de Céladon, Rohmer seems to reaffirm the simplest, most direct relation between the camera and a world of visible material objects. But then Rohmer moves effortlessly into fiction and fantasy. It becomes apparent that the characters’ relationship to their world has never been innocent, but from the start has been transformed by deception and desire. Meanwhile, the ways the characters encounter reality - i.e., their ways of loving one another and their world - prove to be set forth and determined by texts that circulate among them, so that the possibility of circumventing language to arrive at pure reality appears remote. Scene by scene, then, this pastoral story reveals more and more of the modernity that was in it all the time.

3.エリック・ロメール
クリス・フジワラ

『我が至上の愛〜アストレとセラドン〜』の冒頭で、ロメールはキャメラと目に見える物質の世界 との間の、もっともシンプルで直接的な関係を再確認しているように見える。だが、そこから、ロメールは軽やかにフィクションとファンタジーへ移行する。やがて明らかになるのは、人物たちと彼らの世界との関係が無垢であったことなどなく、最初から幻滅と欲望によって変容されていたということだ。一方、人物たちが現実と向き合う方法、つまりはお互いに愛し合い、世界を愛する方法は、彼らの間で交わされるテクストによって予め決定されており、ゆえに言葉を迂回して純粋な現実に到達する可能性はごくわずかに思える。シーンごとに、この牧歌的な物語は、そこに最初から含まれていた現代性を露にしていくのだ。