37. Ernst Lubitsch
Chris Fujiwara

The cinema of Ernst Lubitsch marks a joyous triumph of flowing architecture. This architecture slowly unfolds over the course of a film, generating its own distinctive rhythms, a certain theatrical solidity, and spirals of forms that echo one another. Within this architecture, gesture becomes a dance of life that celebrates its own impermanence. The renowned “Lubitsch touch,” generally thought to consist in his subtle wit regarding sexual matters, lies just as much in his complete mastery of the materiality of cinematic space.

37. エルンスト・ルビッチ
クリス・フジワラ

エルンスト・ルビッチの映画は、優雅でよどみない構造の喜ばしい達成によって特徴づけられる。この構造は映画の展開のなかでゆっくりとつまびらかになっていき、映画のもつ独特なリズム、ある種の演劇的な安定感、そして個々の形式が共鳴しあう循環を生み出していく。この構造のなかで、身振りは命のはかなさを祝福する舞へと転じる。よく知られた「ルビッチ・タッチ」は、一般的には性的な事柄に対するさりげないウィットにその本質があると考えられているが、映画的空間の彼の完璧な統制にも基づいている。