1.Jean-Luc Godard
Chris Fujiwara

In Godard’s late work, the freshness and harshness of images suggest the emotion of someone bidding farewell to an existence that still fascinates him, while trying to reach the clearest possible view of contradictions that he no longer hopes to see resolved. This impulse finds expression in Notre musique in the attempt to slow or stop the image, in the lingering emphasis on an apparently insignificant detail, in the sudden evocation of the real weight and presence of things. Notre musique is a film of dualities: image/text, fiction/documentary, certainty/uncertainty, imaginary/real, Israel/Palestine, happiness/nothingness. The cinema, for Godard, is the place where the terms of these oppositions are allowed to stand out against each other, to exist within an immediate experience that is at once an aesthetic form, a political statement, and an act of love.

1. ジャン=リュック・ゴダール
クリス・フジワラ

ゴダールの最近の作品において、映像の新鮮さと荒々しさは、未だに彼を魅了している実存に別れを告げ、もはや解決を期待していない矛盾に対して、可能な限り明快な観点に達しようと試みる人間の感情を示唆している。この衝動は、『アワーミュージック』において、一見重要ではない細部の強調を引き延ばし、事物の現実の重みと存在を突然喚起させるスローモーションとストップモーションの試みに表れている。『アワーミュージック』は二重性の映画である。すなわち、映像/テクスト、フィクション/ドキュメンタリー、確実性/不確実性、想像/現実、イスラエル/パレスティナ、幸福/無。ゴダールにとって、映画とは、こうした対立する概念が並存し、美的な形式や、政治的な宣言、そして愛の行為といった直接的な体験のなかに存在することが許される場なのである。