3. John Cassavetes
Chris Fujiwara

Throughout John Cassavetes's films, performance-rhythms provoke and stimulate one another, redefine the shape and direction of scenes, and destabilize the audience's views of the characters and of the social attitudes they represent. It's generally recognized that Cassavetes's films are masterful parables about acting and social masks. What also needs to be underlined is the great subtlety of his treatment of time: his ability to project, through his performers, conflicting time perceptions and various rates and intensities of experience. Through these variations, films such as Faces, A Woman under the Influence, The Killing of a Chinese Bookie, Opening Night, and Love Streams become cinematic adventures comparable in formal complexity to the films of Minnelli and Ray. Like the work of the two older directors, Cassavetes's films present acting as a privileged mode of being, one in which the characters' moral choices, actions, and social roles are called into question and clarified.


3. ジョン・カサヴェテス
クリス・フジワラ

ジョン・カサヴェテスの映画では一貫して、演技的リズムがお互いを挑発し刺激し合い、シーンの方向性を再定義してそのシーンの形を生み出し、観客の登場人物に対する見方と、彼らが表象している社会的な行動パターンを、揺さぶって行く。カサヴェテスの映画が、演ずることと社会的な装いをめぐる見事な寓話であるというのは、すでに一般的な見方だ。だがそこで強調されなければならないのは、彼が時間を扱うときの繊細さであり、彼が演技者たち一人一人を通して異なった時間感覚と多様な人生経験の厚みを見せ、その差異のぶつかり合う様を映し出す力量だ。この内在的な時間のあり方の多様さを通して、『フェイシズ』『こわれゆく女』『チャイニーズブッキーを殺した男』『オープニング・ナイト』そして『ラブ・ストリームス』は、形式上の複雑さにおいてミネリやレイの映画とも比肩されうる映画的な冒険となる。ミネリやレイの作品と同様、カサヴェテスの映画もまた“演ずること”を人間存在の特権的な瞬間として提示し、そのなかで登場人物たちそれぞれの倫理的な選択や、行動、そしてその社会的な役割が問い直され、明瞭化されるのである。