My Friend Ivan Lapshin
Chris Fujiwara

Set in the 1930s, and based on writings by the director’s father, this story of a dedicated, emotionally isolated criminal investigator on the trail of a band of criminals is at once a lament for the victims of the Great Terror and a vivid portrait of a way of life, and a way of speaking and feeling about life, that had never before been documented in a narrative film. Done in a style that is reminiscent of Fellini, but more severe and more brutal, with an unwavering precision of detail, My Friend Ivan Lapshin is a film of memory, in which the narrative unfolds in sprawling setpieces filmed from an unstable point of view. There is no redemption and no escape for any of the characters, not even the narrator who quietly tries to see and understand the past.

わが友イワン・ラプシン
クリス・フジワラ

1930年代の設定で、監督自身の父のテクストに基づき、職務熱心だが孤独な刑事が犯罪者集団を追うストーリーは、大粛正の時代の犠牲者たちへの哀歌であると同時に、その時代の生き方と、生き方を感じて語るそのやり方の活き活きとした肖像でもある。フェリーニを思わせる、しかしもっと深刻で暴力的なスタイルで撮られ、ディテールの精確さに妥協しない『わが友イワン・ラプシン』は記憶の映画だ。その物語は自足した流麗な長廻しの、しかし確定しない視点によるワンシーン、ワンシーンの連続で展開する。どの登場人物にも救いも逃げる先もない。それはこの物語の語り部も同様であり、だからこそただ静かに過去を見つめ理解しようとしている。