15. Orson Welles
Chris Fujiwara

Through each of Orson Welles's films runs an invisible line that divides the past, controlled and unified by powerful myths, from the unstable and alienating present. This line slashes through the structures of the plots, rendering them enigmatic and absurd, through the editing of scenes, and through individual images. The modern fragmentation whose exploration Welles pioneered takes on its full value in his work from the memory of a solid and uniform past that Welles both parodies and laments.

15. オーソン・ウェルズ
クリス・フジワラ

オーソン・ウェルズの一本一本の映画には、強力な神話によって操作、統合された過去と、不安定でよそよそしい現在とを分つ見えない線が走っている。この一線が、シーンの編集と個々の映像を通じて謎めいて不条理化したプロットの構造を貫いているのだ。その確固たる統合された過去の記憶が、ウェルズがその先駆者となった現代的な断片化に最大の力を与え、ウェルズはそのような過去をパロディ化するとともに、喪失を嘆いてもいる。