TIME AND PERFORMANCE IN AMERICAN CINEMA
Chris Fujiwara

The American cinema is rich in personal conceptions of time and performance. Each great auteur has distinctive ways of moving a story through time, of distributing time across space, of conveying feelings of different densities of time. And each auteur has distinctive ways of working with performance, of letting the time of a film be felt through the reactions of a character or an actor, of making the character and the actor reveal themselves over time. Through the treatment of time and performance, a director projects a personal style and a specific social attitude.

This series of presentations will explore the creative tensions of time and performance in the work of several American directors, using excerpts from films to facilitate a detailed examination of various qualities of time and various ways of presenting performance.


アメリカ映画における時間とパフォーマンス
クリス・フジワラ

アメリカ映画では、映画作家たちが時間とパフォーマンスについての自身のコンセプトを豊かに発展させてきた。時間に沿って物語をどう展開させていくか、空間のなかにどう時間を配するのか、異なった時間の密度をどう伝えるのかということについて、偉大な映画作家たちは、それぞれの方法をもっている。そして、どう演出していくか、登場人物あるいは俳優のリアクションを通じて映画の時間をどう感じさせていくか、時間の流れのなかで人物と俳優をどう露にさせていくかということにも、映画作家それぞれの方法がある。時間と演技の扱いを通じて、映画監督は自らの個性と固有の社会的姿勢を提示する。

今回の一連の講義では、時間と演技をめぐる創造的な緊張を、何人かのアメリカの映画監督の仕事を通じて探求していく。その作品の抜粋を参照することで具体的かつ詳細に、質の異なるさまざまな時間と、演技を映画的に見せていくさまざまなやり方を検証していきたい。