Alexander Zahlten's message
Three very distinct visions are expressed in the films of this selection, and all of them concern themselves with the convulsions of youth and the resulting aftermath. All are ruthlessly stylish and go to aesthetic limits, if with very different intentions and sensibilities. Yet at the same time these masterworks - spanning 46 years - also provide a panoramic view of the deep transformations of the social and film-industrial contexts they were made in.

アレクサンダー・ツァールテン氏のメッセージ
三つのまったく異なる想像力がこのセレクションでとりあげた映画では表現されていますが、その映画はすべて若者が引き起こす騒ぎとその結果に関する作品です。まるで違った意図と感性によるものだとしても、すべての作品は非情なまでにスタイリッシュで、美学的な限界を志向しています。その一方で、これらの傑作の間の46年という期間が、社会と映画──このような特筆すべき作品が生まれた産業状況──の大きな変質についての展望も与えてくれます。

Alexander Zahlten selection:

Punishment Room 処刑の部屋
Katsumi is a young man in constant uproar. At University, at home, and with his friends, he is usually angry, always confrontational, and increasingly violent. When his transgressions become hard to stomach even for his hedonistic friends, Katsumi finds himself caught up in his own trail of abuse. Considering director Ichikawa’s penchant for controlling all aspects of a film, it seems ironic that he would be involved with a project whose protagonist is leading a frenzied vendetta against social control. The equally surprising non-judgemental approach towards Katsumi’s unfolding violence led to public protests when the film was originally released. (Alexander Zahlten)

克巳は常に苛立っている。大学で、家で、友人たちと一緒になって、彼はいつも怒り、いつでも挑発的な態度で、ますます暴力的になっている。克巳の悪行に快楽主義的な友人たちですら我慢ならなくなったとき、彼は自らが悪の道に陥ったことに気づく。映画のすべてをコントロールしようとする市川監督の傾向を考えると、主人公が社会の支配に対して苛烈な抗争を導く映画の企画に彼が巻き込まれていくのは皮肉に思える。同じぐらい意外なのは、克巳の数々の暴力を断罪しない描き方が、公開当時、社会的な反発を呼んだことだ。(アレクサンダー・ツァールテン)

Crazy Thunder Road 狂い咲きサンダーロード
When the biker gang Maboroshi decides to tone down it’s activities to become more “likeable,” Jin goes into revolt. Splitting off, he starts a gang war that brings him into conflict with right-wingers, the police and his former comrades. Surrounded by enemies, Jin rushes in head-on. Explosive is an understatement in describing Ishii Sogo’s (since recently: Ishii Gakuryu) aesthetics in this high-octane tale of no-compromise rebellion. It is hard to think of other examples in world cinema that take the audience on such a visually astounding and musically overwhelming full-throttle ride. (Alexander Zahlten)

暴走族・魔墓呂死がより「好ましい存在」になろうと活動の自粛を決めたとき、仁は反乱を起こす。魔墓呂死は分裂し、彼は、右翼や警察やかつての仲間たちを相手に抗争をはじめる。敵に包囲された仁は、正面突破を仕掛ける。妥協なき反乱を描いたこのエネルギッシュな物語における石井聰亙(現:石井岳龍)の美学は、爆発的と表現してもまだ控えめな位である。これほど視覚的に驚かせ、これほど観客をフルスロットルで圧倒する映画は、世界を見渡しても他に無いだろう。(アレクサンダー・ツァールテン)

No One's Ark ばかのハコ船
Daisuke and his girlfriend Hisako return to their claustrophically boring home town after a business fiasco in the big city. Not ready to give up yet, they continue trying to peddle the obnoxiously smelling health drink “Akajiru,” but their strained persistence becomes increasingly bogged down as small-town complications catch up with them. A biting masterpiece by Yamashita Nobuhiro, the film’s pitch-black humor provides a terrifying but entrancingly absurdist study of unsustainable hopes being slowly sucked away by all-too trivial complications. (Alexander Zahlten)

大輔と彼のガールフレンド久子は、都会で事業に失敗して、閉鎖的で退屈な故郷に戻ってくる。彼らはまだ諦めておらず、不快な臭いのする健康ドリンク「あかじる」の商売を続けようとするが、小さな町のさまざまな事情に直面するにつれて、その意気込みがどんどん行き詰まっていく。山下敦弘の辛辣な傑作であるこの映画の強烈なブラック・ユーモアにはゾッとさせられる。しかし、それは、些末な事情によって微かな望みがゆっくりと失われていくことについての魅惑的で不条理な分析なのだ。(アレクサンダー・ツァールテン)